Här hittar du svaren på dom vanligaste frågorna vi får om våra däck. Hittar du inte svar på din fråga, kontakta oss, så berättar vi mer.
Ja alla återvinningsavgifter är inräknade i våra priser, inga avgifter tillkommer på våra priser.
Alla däck och slangar skickas alltid hem till dig, eller hela vägen fram till ditt företag. Det beror på att däck anses vara för tunga och stora för att hantera på utlämningsställen, dessutom tycker man att däck luktar för mycket gummi, för att ha dom på utlämningsställen. Du kan alltid begära att få hämta dina däck på terminal, om du inte kan vara hemma och ta emot dina däck.
Lättast är att titta efter märkningar på dina gamla traktordäck innan du köper nya. Annars är instruktionsboken ett tips där det brukar stå. Ibland finns det olika märkningar. Här kan du se en tabell över storlekar med olika märkning.
I vissa fall är svaret ja, men ibland kan däcken ta i styrspindlar och skärmar m.m. Så detta måste kontrolleras mycket noga innan du köper nya däck till din traktor.
Alla storlekar och mått som visas både här på webbshoppen och på däcken, visar däckets profil och storlek i diameter. Måtten är angivna i tum. Läs mer och storlekar på däck.
Korden inuti däcket löper diagonalt från sida till sida på däcket, och detta ger generellt sett ett både starkare (på sidorna) och billigare däck. Motsvarigheten är ett radialdäck som håller sig svalare, och därför är bättre i hög fart, och långa resor. Både bakdäck och framdäck finns som diagonal och radial.
PR är en engelsk förkortning av Ply Rating och siffran visar hur många lager däcket är uppbyggt av. Ju fler lager desto kraftigare däck, som också klarar högre belastning (vikt). På en baklastare bör man ha t.ex. 10, 12 eller 14 lager. Om man har frontlastare på sin traktor, kan man behöva välja framdäck med fler lager, t.ex. 8 eller 10 lager (8PR eller 10PR).
Load Range | Ply Rating |
---|---|
A | 2 |
B | 4 |
C | 6 |
D | 8 |
E | 10 |
F | 12 |
G | 14 |
H | 16 |
J | 18 |
L | 20 |
M | 22 |
N | 24 |
Ett däck som används på åkermark och jordbruk måste ha självrensande klackar, annars tappar man drivning i t.ex. lerjord. Det är vanligast att klackarna är vinklade 45 grader för att åstadkomma självrensningen. Vill man istället ha ett däck med hög drivkraft, kan man ha 15 grader på klackarna, som då nästan fungerar som skovlar istället. Nackdelen är att de istället bygger upp mer jord mellan klackarna, och inte blir lika självrensande. Klackar som är bredare i centrum på mönsterbanan, är extra slitstarka på hårt underlag, som t.ex. asfalt. Man vill dessutom vill man ha stora radier i mellan klackarna mot botten, för att förhindra att de bygger upp lera och jord mellan klackarna.
Olika jobb kräver ofta olika typer av mönster på däcket, t.ex. däck för vägar eller däck för åkermark och jordbruk. På vår sida om däckmönster kan du själv ta reda på vilket däck du behöver till din maskin.
Hastighetsindex visar vad maxfarten däcket får och kan rulla i. Denna hastighet får aldrig överskridas.
Hastighetsindex | Max hastighet (km/h) |
---|---|
A1 | 5 km/h |
A2 | 10 km/h |
A3 | 15 km/h |
A4 | 20 km/h |
A5 | 25 km/h |
A6 | 30 km/h |
A7 | 35 km/h |
A8 | 40 km/h |
B | 50 km/h |
C | 60 km/h |
D | 65 km/h |
E | 70 km/h |
F | 80 km/h |
G | 90 km/h |
J | 100 km/h |
Belastningsindexet visar hur mycket du får belasta varje däck i kilo. Tänk på att belastningen kan vara olika på olika axlar på ditt fordon. På vår sida om belastningsindex kan du se alla olika index och vikter.