Driver du entreprenad och behöver däck till dina maskiner och anläggningsfordon, har vi däcken till dina tunga maskiner. Kända även som OTR (Off The Road). Kända märken med hög kvalité till bra priser, ger dig rätt förutsättningar i ditt jobb. Inom entreprenad hittar du däck till din hjullastare, truckar, hjulgrävare, dumprar och grävmaskiner.
Vi erbjuder bland hela utbudet av entreprenaddäck från Westlake, BKT och HILO. Om du inte hittar däcken till din entreprenadmaskin, är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig vidare.
Viktigt om nya däck till entreprenadmaskiner
TKPH-värdet | Inkörning av nya däck | Lufttryck | Montering | Fälgar |Övrigt
Märkningar och koder på entreprenaddäck
TRA | Stjärnmärkningar | Belastnings- och hastighetsindex
För att få ett däck som ger dig maximal livslängd och ekonomi, rekommenderas du att räkna ut det så kallade TKPH-värdet, som din entreprenadmaskin skapar under en normal arbetsdag. Läs mer på TKPH för entreprenaddäck.
Däck som utsätts för stora krafter och belastning, mår bäst av att köras in. Detta gör att spänningar som finns i nya däck, får anpassa sig genom att släppa långsamt. Detta minskar bland annat värmeutveckling och förlänger livslängden. Kör långsammare och med lägre belastning de 200 första kilometerna.
Att ha rätt lufttryck är mycket viktigt, och det är viktigt att kontrollera detta med däckets specifikation, innan man fyller på med luft. Att fylla på mer än det tillåtna, för att sedan släppa ur till rätt tryck, kan skada däckets kord. Likaså kan för lågt lufttryck skada däckets kord. Kontroller alltid att du har rätt lufttryck mot den belastning som används.
På varje hjulaxel får endast däck med samma specifikationer monteras. De ska ha samma däckmönster och antal lager (PLY). Dessutom får inte däckens höjd skilja mer än 3%. Det sista är mycket viktigt att tänka på, om du ska byta ett skadat däck mot ett nytt, eller använder begagnade entreprenaddäck. Notera alltid om däcket har en pil för rullriktning. Nya slangar är en billig kostnad när man ändå köper nya däck. Slangar måste vara exakt dimensionerade för det aktuella däcket.
Angivna storlekar för fälgar måste alltid följas, för att aktuella specifikationer ska gälla.
Ta för vana att kontrollera däckets mönster och att mönsterdjupet är inom specifikation, annars byt ut däcket. Ta bort eventuella vassa föremål och vassa stenar som sitter fast i mönstret. Kontrollera löpande efter synliga skador.
Här kan du läsa om de vanligaste märkningarna på däck för entreprenadmaskiner.
TRA är en förkortning av Tyre and Rim Association (länk, som är en organisation för standarder och märkning av entreprenaddäck. Märkningen delar bland annat in däcken i fyra olika ändamål och arbetsuppgifter, samt industri. Dessa är:
Bokstaven följs av ett nummer, som står för andel mönsterdjup:
Transport (Earthmover) finns endast som E3 och E4. Det djupa däckmönstret på E5 skulle annars generera för mycket skadlig värme. Däremot kan lastare använda L3 och L4 samt det djupare L5. På asfalt och i sand är det vanligt med L2 och L3 (100%), men i stenbrott och t.ex. skrotar, är ett djupare mönster vanligare, i kombination med slätare mönster.
Ibland förekommer även en avslutande bokstav i TRA-koden, dessa tre alternativ finns:
En viktig skillnad mellan TRA-E (transport) och TRA-L (lastare) är dessa har olika load/speed index (se TKPH för mer information). Detta gör TRA-L inte ska köra sträckor (cykler) längre än 200 meter. Däcken genererar annars alldeles för mycket värme, vilket både sliter och är farligt. Vid längre sträckor (cykler) ska TRA-E användas. En lösning på detta är att köpa däck som är märka både för TRA-E och TRA-L, även kallade multi star däck. Dessa är anpassade både för väghyvlar och hjullastare.
Istället för Ply eller PR som står för Ply Rating på diagonaldäck, så använder man istället stjärnor på entreprenaddäck. Stjärnorna berättar hur kraftigt uppbyggda dessa är. Inom olika användningsområden och storlekar för däcken, använder man ett antal olika stjärnor. Så man behöver först se efter vilket användningsområde och storlek däcket har, sedan däckets aktuella antal stjärnor. I listan nedanför kan du se hur många lager dessa stjärnor motsvarar, men bara upp till ett max antal lager.
Storlek | Stjärnor | Motsvarande antal lager (PLY (PR)) |
---|---|---|
14.00R24 | ★ | upp till 16 |
16.00R24 | ★ | upp till 16 |
17.5R25 | ★ | upp till 16 |
Storlek | Stjärnor | Motsvarande antal lager (PLY (PR)) |
---|---|---|
12.00R24 | ★ ★ ★ | upp till 24 |
14.00R24 | ★ ★ ★ | upp till 32 |
14.00R25 | ★ ★ ★ | upp till 32 |
16.00R25 | ★ ★ | upp till 36 |
18.00R25 | ★ | upp till 24 |
18.00R25 | ★ ★ | upp till 36 |
18.00R33 | ★ ★ | upp till 40 |
21.00R33 | ★ ★ | upp till 36 |
21.00R35 | ★ ★ | upp till 44 |
24.00R35 | ★ ★ | upp till 48 |
24.00R35 | ★ ★ | upp till 48 |
27.00R49 | ★ ★ | upp till 54 |
30.00R51 | ★ ★ | upp till 58 |
33.00R51 | ★ ★ | upp till 64 |
36.00R51 | ★ ★ | upp till 66 |
40.00R57 | ★ ★ | upp till 74 |
17.5R25 | ★ | upp till 16 |
20.5R25 | ★ | upp till 24 |
20.5R25 | ★ ★ | upp till 28 |
25/65R25 | ★ ★ | upp till 32 |
23.5R25 | ★ | upp till 24 |
23.5R25 | ★ ★ | upp till 32 |
26.5R25 | ★ ★ | upp till 32 |
29.5R25 | ★ ★ | upp till 34 |
29.5R29 | ★ ★ | upp till 40 |
33.25R29 | ★ ★ | upp till 44 |
37.5R33 | ★ ★ | upp till 48 |
33.25R35 | ★ ★ | upp till 44 |
37.25R35 | ★ ★ | upp till 48 |
37.5R39 | ★ ★ | upp till 52 |
40.5R/75R39 | ★ ★ | upp till 54 |
Storlek | Stjärnor | Motsvarande antal lager (PLY (PR)) |
---|---|---|
15.5R25 | ★ | upp till 16 |
17.5R25 | ★ | upp till 16 |
20.5R25 | ★ | upp till 24 |
20.5R25 | ★ ★ | upp till 28 |
23.5R25 | ★ | upp till 24 |
23.5R25 | ★ ★ | upp till 32 |
26.5R25 | ★ | upp till 24 |
26.5R25 | ★ ★ | upp till 36 |
29.5R25 | ★ | upp till 28 |
29.5R25 | ★ ★ | upp till 34 |
29.5R29 | ★ | upp till 34 |
35/655R33 | ★ | upp till 36 |
45/65R45 | ★ | upp till 50 |
Då informationen om belastning och hastighet för entreprenaddäck är så omfattande, har vi valt att lägga den på en egen överskådligare sida, som du hittar här.