Joakims farfar drev ett jordbruk utanför Örebro, och köpte in en John Deere 4040 HFWD (Hydraulic Front Wheel Drive) till verksamheten. Hans farfar gick senare ur tiden, och gården såldes. En tid efter kunde Joakim köpa loss traktorn ur dödsboet, och införliva sin dröm att ta över farfars gamla fina John Deere.
Joakim som är mycket noggrann och pedant har uteslutande valt originalreservdelar från John Deere, under de åren som han har förfinat traktorn. Traktorn var utrustad med 42 år gamla däck från Kleber, och dessa hade tyvärr mycket torrsprickor, då traktorn stått övergiven utomhus i några år. Framdäcken är av bättre skick begagnat i storleken 12.4-24, men som bakdäck har Joakim valt ett par helt nya BKT diagonaldäck 18.4-38 PR12 med TR135 mönster. Däckmönstret TR135 är känt för sina goda egenskaper som t.ex. dragförmåga och motståndskraft mot slitage etc. Vidare är det tillverkat med hela 12 lager (12PR) och klarar en belastning på hela 3650 kg. Däcken har han monterat själv, med hjälp av däckjärn sin far och såpvatten, och berättar att det inte var några större problem att montera, bara man tar det lugnt och varsamt, speciellt med innerslangen. I samband med jobbet målades fälgarna i John Deeres gula nyans (artikel MCF1311), och naturligtvis med originalfärg från John Deers återförsäljare.
John Deere 4040 är en stor fyrhjulsdriven traktor med hydraulisk kraftöverföring till framhjulen (senare blev med mekanisk kraftöverföring och fick då modellbeteckningen 4040S). Motorn är 6-cylindrig (rak sexa) dieselmotor på 5,9 liter med turbo, och den utvecklar stadiga 115hk vid 2200rpm (440 Nm). Vikten är ca 5 ton, och dessa modeller slutmonterades av John Deere i Mannheim, Baden-Württemberg, Tyskland.
Vi hoppas återigen får hjälpa Joakim när det blir dags att uppgradera sulorna på framhjulen. Under tiden tackar och önskar vi honom lycka till med farfars gamla fina John Deere från 1979, som förövrigt bara har 3300 timmar på timräknaren.