Pelle utanför Örebro har uppgraderat sin gamla Bolinder Munktell BM-36 med nya bakdäck från BKT. Traktorn levererades från Eskilstuna 1954, och vi tror att traktorn levererades ny med traktordäck från GoodYear. Det är sällan dessa gamla bakdäck sitter kvar på veterantraktorer från 50-talet, men ibland har faktiskt framdäcken klarat sig, och är fortfarande i bruk än idag. Mellan åren 1939 och 1982 tillverkades faktiskt Goodyear däck på en fabrik i Norrköping, och på många däck kan man läsa "Made in Sweden". Företagsnamnet var "Goodyear Gummi Fabriks AB" och det var ett dotterbolag till det amerikanska företaget "The Goodyear Tire Rubber Company" som låg i Akron USA. Goodyear har de klassiska rubinerna på sidan av däcket, något som är en omtyckt detalj.
Men nu var det alltså dags för ett par nya däck bak på traktorn. Valet föll på BKT 13.6-38 vilket är en dimension eller profilstorlek större än original. Original såldes traktorn med profilen och storleken 12.4-38. Anledningen till de lite större däcken, är helt enkelt för syns skull berättar Pelle. Det ser helt enkelt lite maffigare ut, och skärmarna fylls ut fint. Andra traktormodeller som använder 38 tums däck på bakhjulen är t.ex. Volvo BM Boxer 350. Fram sitter det 6.00-19 original på BM36. Även framdäcken har är utbytta, och nu är det BKT 7.50-18 monterat istället Mönstret är det klassiska traktormönstret, som heter TR135 för BKT. Däcket är uppbyggt med 8 lager (PR).
De gamla fälgarna slipades, riktades och målades med rostskyddsfärg på insidan. Alla vassa kanter rundades av. Fälgkanterna brukar vara stötta mot sten på åkrarna, men dessa brukar gå att snygga till med mothåll, hammare och stor skiftnyckel. Allt detta gjorde att de nya däcken var mycket lätta att montera själv. Naturligtvis byttes även slangarna samtidigt, en billig åtgärd för att minimera framtida kostsamma punkteringar. En god vän hjälpte till med monteringen, och det räckte med två däckjärn samt däckmonteringspasta. Det finns en däckmonteringspasta som är anpassad för traktordäck. Den tar lite längre tid på sig att torka, vilket är bra då det brukar ta lite längre tid att montera ett traktordäck, jämfört med t.ex. ett bildäck.
För att få mindre jordpackning, är det bra att inte ha för högt lufttryck. Dessa däck klarar max 2,5 bar, men det normala brukar vara runt 1 bar. Har du hjulvikter, kan det vara bra att ha lite högre tryck. Rent generellt brukar lagom lufttryck vara när hela klacken ligger dikt mot underlaget. Har man för högt tryck blir däckbanan rund, och klacken lyfter sig upp från underlaget, på både utsidan och insidan av däcket.