Priser
Utbud
Trygghet
019-22 80 30

Gör en bra affär! Just nu 5% på redan låga priser. Gäller alla diagonal- och radialdäck från Alliance!
För att avgöra däckets lämplighet för olika arbetsuppgifter och användningsområden, använder man sig av en uträkning och metod som förkortas TKPH. Förkortningen står för Tonne Kilometres Per Hour (Ton-kilometer per timme på svenska). TKPH är ett värde som kan räknas fram på dina entreprenadmaskiner, och den är till stor hjälp för att välja det lämpligaste däcket för dina industri- och entreprenadmaskiner. Genom att göra detta, kommer du att kunna utnyttja däckets hela livslängd, med färre kostsamma driftstopp.
För att välja rätt entreprenaddäck med hjälp av TKPH måste följande faktorer tas i beaktande, där maximalt operativt TKPH får aldrig överstiga däckets TKPH-gradering. Det genomsnittliga TKPH-värdet får heller inte överstiga däckets. TKPH-värdet gäller endast under följande förutsättningar:
För att räkna ut korrekt TKPH för dina arbetspass, börjar vi med att titta på hur de ser ut. Formeln ser ut enligt följande: TKPH = (mean tyre-load) x (average work-shift speed). För att räkna ut värdena mean tyre-load och average work-shift speed i formeln, behöver vi först göra två andra beräkningar.
Den första delen (mean tyre-load) är medelbelastning på däcken. Den räknas ut genom att ta belastningen på däcken, med och utan last och dela med två. Till exempel 9,000kg utan last, och 15,000kg med last.
Den andra delen (average work-shift speed), är avståndet mellan punkt A till punkt B, och tillbaka igen till A. Alltså avståndet tur och retur. Till exempel 14 km. I formeln anges det som cycle/shift per skift. Här måste vi räkna ut det totala avståndet som tillryggaläggs, och multiplicera det med antalet turer. Till exempel 15 turer. Sedan delar vi detta värde med antalet timmar för hela arbetspasset.
Svaret vi får fram ur beräkningen, talar om hur den aktuella entreprenadmaskinen används. I detta fallet 315. Detta tal ska alltid vara lägre än däckets aktuella load index. Rent generellt håller ett däck längre, ju lägre TKPH som beräknas fram.